Remasters zijn niet de oplossing


Den GTA-trilogie is eentje extreem voorbeeld, omdat ie geweldige games zijn diegene intensief slecht zijn geremasterd. Zo slecht, dat jouw aan den hand van dit remaster noch meer vermag vatten waarom dit games twee decennia geleden zo bepalend waren. Er bestaat natuurlijk goede plusteken slechte remasters, van zowel goede indien slechte games. Maar zelfs den lieve remasters wijken vaak overheen van den originele visie van den maker. Terwijl uitgerekend dát hetgeen is dat wij willen wegzetten. 

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Ie zit ‘m te den details

Ter tekening pak ik maar weer even den GTA-trilogie erop, want dat is zo’n heerlijk schoolvoorbeeld van hoe ie allen noch moeten. Nog los van den instabiele framerate, den regeneffecten plusteken den overdreven smoothening, ogen den games extreem steriel. Er zit geen enkele grafische filterzakje of effect te den spel. Vanaf eentje schel punt zie jouw daardoor meteen den hele spelwereld. Daardoor lijkt San Andreas plotseling intact klein, nep jouw overheen eentje speelgoedstad uitkijkt. Indien jouw teveel ziet, verdwijnt den magie.

Ter den oorspronkelijke versie worden ie te den verte vanzelf heiig. Sterker nog: te den stad wasgoed den kijkafstand korter dan op ie platteland. Ginds liggen eentje technische restrictie aan ten grondslag: den drukke stad vroegtijdig meer van den PlayStation 2 dan van ie platteland. Maar daardoor ontstond welnu eentje determineren sfeer. Den stad voelde drukkend, warm, vol met smog. Terwijl jouw op ie platteland uitgerekend vrij kon inademen te den schone lucht. Zonet dat soort esthetische details zijn extreem defini voordat den sfeer van eentje spel.

Er zijn meer voorbeelden te vermelden van remasters diegene steken permitteren vallen indien ie gaat wegens ie beschermen van den oorspronkelijke visie. Zowel ‘goede’ remasters maken ongemakken. Recentelijk speelde ik Halo 4 weer ter voorbereiding op Halo Infinite. Den oorspronkelijke versie van Halo 4 op den Xbox 360 eindigt, logischerwijs, met den credits. Diegene wordt begeleid vanwege eentje prachtige uitvoering van Never Forget, dat indien emotioneel uitroepteken achter ie einde hoort. Ter den Master Chief Collection zijn den credits eruit geknipt plusteken wordt den post-credit scène onmiddellijk gestart. Watten dan technisch waargenomen meteen geen postbode-credits scène meer is.

Halo 4

Blijf met jouw tengels van ie bronmateriaal

Ik stoor mij mateloos aan dit soort spullen. Games zijn artistieke werken plusteken wordt vervaardigd met eentje determineren visie. Beeld plusteken sound wordt op eentje determineren wijze samengebracht. Van den klanken te ie menukaart totdat den aftiteling plusteken alles er tussenin draagt gedurende aan ie geheel.

Den afgelopen jaren ie ik bewust eentje televisietoestel plusteken audioset uitgekozen diegene diegene visie zo juist mogelijk weergeven, zonder verzadigde tinten of overdreven contrabas. Maar indien eentje spel eentje twee klas oud is plusteken voldragen is voordat eentje remaster, willen wij maar accepteren dat eentje willekeurige prutser aan den trek gaat met ie bronmateriaal? Blijf er gewoon met jouw tengels van overheen!

Indien eentje spel eentje twee klas oud, willen wij maar accepteren dat eentje willekeurige prutser aan den trek gaat met ie bronmateriaal?

Bedreigde gamesoort

Dat zeg ik noch omdat ik noch (weer) wil voldoen voordat remasters. Ik zeg dat omdat ik hou van games. Plus spullen waar jouw van houdt, wil jouw wegzetten. Dat wordt gedurende games helaas steeds lastiger. Zij wordt linksom plusteken rechts bedreigd. Digitale winkels gaan offline, games zijn (te) onderschikkend word van patches of online kerkdiensten, of uitgevers voorttrekken den eerste uitgave terug omdat er eentje heruitgave verschijnt.

Rockstar haalde bijvoorbeeld den oorspronkelijke GTA-games uit den digitale winkels. Den pc-versies zijn tijdelijk weer (beperkt) te downloaden, maar den consoleversies zijn noch meer vacant. Sony verwijderde recentelijk met ie oog op Uncharted: Legacy of Thieves Collection den losstaande PS4-games (kleine nuance: diegene PS4-versies zijn nog welnu indien gedichtenbundel vacant). Den disk van Halo Infinite is slechts nog eentje veredelde DRM-key; ie spel zelf staat er überhaupt noch op. Dat is nú geen probleem, maar maakt den consument welnu volledig onderschikkend van digitale rantsoenering. Ie is huwelijksinzegening schering plusteken inslag.

Plus dan is er nog den technologische ‘vooruitgang’. Mijn moderne televisietoestel heeft bijvoorbeeld geen scart- of tulpaansluiting meer, dus mijn PlayStation 2 bijsluiten is zonder tussenkomst van hulpstukken zowel geen optie meer.

Voorbeeld nemen aan den filmindustrie

Lang vertelsel kort: oude games willen spelen is eentje doffe mis – plusteken ie belooft exclusief maar moeilijker te wordt. Uitgevers wegkapen dit probleem maar watten graag aan vanwege remasters uit te brengen, maar dat blijkt keer op keer geen bevredigende vraag te zijn. Dat komt zowel gedeeltelijk vanwege den consument, diegene gedurende zo’n heruitgave weliswaar zowel vaak iets van eentje upgrade verwachten. Ie eindresultaat is daardoor vaak vlees noch vis.

Ie is vreemd dat den game-industrie (zowel den uitgevers indien den consumenten) hierin zo verschilt van den filmindustrie. Er zijn zat oude films op 4k blu-ray te koop. Den resolutie is dan hoger, er is HDR toegevoegd plusteken ie sound is veelal opgekalefaterd zoals moderne audioformaten indien Dolby Atmos of DTS-X, maar ie zijn nog steeds den oorspronkelijke films van start totdat staart. Niemand verwachten dan plotseling nieuwe content of verbeterde special effects. Plus wie nu wijsneuzerig gaat roepen dat er gedurende elke re-release welnu iets wordt aanpassen aan Strak Wars: dat klopt. Tenzij George Lucas zelf is niemand daarginds uiteindelijk zonnig van word. Precies mijn punt.

Star Wars

Films zijn eentje intact ander medium dan games plusteken wordt minder aangetast vanwege den tand des tijds, maar weliswaar is eentje soortgelijke werkwijze gedurende games weldegelijk mogelijk. Dat bewijst Microsoft met zijn backward compatibility-strategie. Zij maken uitgerekend den oorspronkelijke games speelbaar op moderne hardware. Louter indien ie mogelijk is wordt (hardwarematig) den resolutie of framerate verhoogd, of wordt er HDR toegevoegd. Maar meer zowel noch: ie blijft den oorspronkelijke, ongewijzigde spel plusteken diegene technische verbeteringen zijn zelfs zo weer uit te schakelen. Dát is waar wij naartoe willen. Zó bewaar jouw den klassiekers te hun originele glorie plusteken maak jouw zij speelbaar op moderne toestellen. 

Meeblèren met Toto

Dan kunnen wij zowel meteen doorschakelen zoals betere, consistentere terminologie. Weg met den Legendary HD Definitive Super Edition. Wil jouw indien regisseur huwelijksinzegening iets bijstellen, bijvoorbeeld vanwege jouw spel uit te breiden met reserve content of eentje ander cameraperspectief? Dan spreken wij van eentje Director’s Cut. Wil jouw eentje spel huwelijksinzegening weer maken zoals moderne maatstaven? Dan heet dat eentje remake. Diegene toestemmen dan gewoon weer voordat den volle mep wordt verkocht, maar doet er dan welnu jouw best op. Handelen watten leuks met den mogelijkheid wegens eentje klassieker weer te maken. Plus te alle andere gevallen: laat ie bronmateriaal met stilte, alsjeblieft. 

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Louter zo kunnen wij onze geschiedenis wegzetten. Louter zo vermag den mensenleven van nu vatten dat Grand Theft Wagen 3 te zijn tijdstip huwelijksinzegening intact significant wasgoed. Plus exclusief zo vermag ik te eentje nostalgische gril onder ie genot van eentje twee biertjes Toto’s Africa meeblèren terwijl ik ter den neonverlichte boulevard van Vice City cruise.

Elke zaterdag verschijnt er eentje katern op Gamer.nl diegene (veelal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees zowel:


  • Guardians of the Galaxy

    Marvel’s Guardians of the Galaxy snapt vuren noch 27 november 2021 08:11


  • Ik leerde met Unpacking mij voordat te brouwen op ie samenwonend 20 november 2021 08:11


  • Halo 2

    Halo 2 is eentje wond diegene nooit heelt 13 november 2021 08:11


  • Tijd

    Games: wie heeft er nog tijdstip voordat? 06 november 2021 08:11


  • metroid dread

    Metroid Dread is eentje fantastische spel maar eentje verschrikkelijke metroidvania 30 oktober 2021 08:10



Informatiebron

Plaats een reactie

ajax-loader